שאלות ותשובות

על מנת לתת לכם את המענה המקיף ביותר אודות מיזם "שומרי הדרך", ריכזנו עבורכם את התשובות לכל השאלות הנפוצות. במידה ולא נמצא כאן מענה מתאים לאחת משאלותיכם אתם מוזמנים לפנות אלינו במייל מפורט לכתובת – achifa@rsa.org.il.


שאלות כלליות

באיזה עבירות אתם מטפלים?
המיזם מיועד להצלת חיים, ולכן אנו מתמקדים בעיקר בעבירות תנועה חמורות ומסכנות חיים. הכוונה לעבירות כמו עקיפה על קו הפרדה רצוף, עקיפה כאשר הדרך אינה פנויה, אי מתן זכות קדימה להולך רגל על מעבר חצייה וכיוצ"ב .
כל סרטון המכיל עבירה, אף אם אינה מסכנת חיים, מצורף למאגר הסרטונים הלאומי שהוקם במסגרת המיזם, המשמש למטרות מיפוי, מחקר והסברה. אנו בודקים את העבירות ברצינות ולא לוקחים סיכונים במה שמועבר למשטרה, במידה ולא ניתן לראות את כל יסודות העבירה והיא אינה נמצאת ברשימת העבירות המתועדפות, לא נוכל להעביר את הסרטון לטיפול המשטרה. יחד עם זאת, במידה ואכן יש עבירה אך היא אינה עומדת בקריטריונים של שליחה למשטרה, במקרים מסוימים הדיווח יישלח כמכתב יידוע לאזרח מבצע העבירה.

מהו תהליך הטיפול בסרטון בו תועדה עבירה?
את העבירות מתעדים המתנדבים דרך אפליקציה ייעודית שפיתחנו. לאחר שהמתנדב מעלה סרטון, הוא נשלח הישר למרכז הבקרה והסינון ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים. במקרה של עבירה מסכנת חיים, לאחר בדיקה מקצועית, המאששת כי אכן ניתן לזהות בבירור את העבירה ואת מספר הרישוי של הרכב שביצע את העבירה, הסרטון מועבר לטיפול אגף התנועה במשטרת ישראל.

האם המיזם אינו מעודד בפועל הלשנה של אזרחים?
דיווח לרשויות על עבירה, המסכנת באופן ישיר נהגים אחרים, אינו שונה מהחובה האזרחית לדווח על כל מקרה אחר של עבירה שאזרח רואה. כפי שמצופה מאזרח לדווח על ניסיון שוד, תקיפה וכיוצ"ב, גם כאן המיזם מאפשר לאזרח לממש את החובה האזרחית שלו ולדווח על הנהג שמסכן את חייו וחיי יתר הנהגים על הכביש. הניסיון למנוע את ההרוג הבא אינו יכול להיראות כהלשנה.

האם אין סכנה כי השימוש באפליקציה בעת נהיגה יהווה הסחת דעת?
האפליקציה תוכננה כך שהפעלתה לא תהווה הסחת דעת. לכן ההקלטה היא רציפה, מרגע הפעלת האפליקציה בטרם תחילת הנהיגה, ואין כוונה כי ברגע זיהוי העבירה על המשתמש להתחיל את ההקלטה. כמו כן, בגרסאות הבאות של האפליקציה בכוונתנו להוסיף תכולה שתנטרל התראות על קבלת מיילים והודעות, ובכך אף יימנעו הסחות דעת הקיימות כיום.

האם אתם לא מבצעים תפקיד שאמור להיות של המשטרה?
בשום אופן לא. בדומה לשיתופי פעולה רבים בין הממשלה לארגוני מגזר שלישי, מדובר בשיתוף פעולה המהווה מכפיל כוח לפעילות הממשלתית. מבחינה זו הדבר דומה לפרויקטים כמו המשמר האזרחי, משמרות קהילתיים או משמרות זה"ב. גם מיזם זה נעשה בשיתוף פעולה מלא עם אגף התנועה במשטרת ישראל, הרואה בו מכפיל כוח. המיזם אף אינו יכול לבוא במקום המשטרה, שכן למתנדבים לא ניתנות סמכויות משטרתיות. מדובר באזרחים המעבירים למשטרה (באמצעות מרכז הבקרה והסינון ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים) תלונת אזרח המטופלת על ידי המשטרה בהתאם לנהלים והוראות החוק בתחום זה כפי שהיא מטפלת בתלונות אזרח בתחומים רבים נוספים.

אתם רק רוצים להעשיר את קופת המדינה!
המיזם מתמקד בעבירות מסכנות חיים ורק הן מועברות למשטרה. עוד נזכיר כי המיזם הוקם על ידי אזרחים שהם או משפחותיהם נפגעו מתאונות דרכים אשר אין להם כל אינטרס כלכלי במיזם. מטרתו באופן פשוט – להגביר את ההרתעה מביצוע עבירות תנועה וכך למנוע את ההרוג או הפצוע הבא בכבישים.

האם ניתן להשתמש באפליקציה ככלי לנקמה אישית (מישהו שיעקוב אחרי מישהו באופן קבוע ויתעד עבירות שלו)?
יש לנו מספר מנגנונים שיתריעו לנו על שימוש שכזה. ראשית, יש מנגנונים משפטיים שמטפלים בכך: המתנדב מצהיר שהוא לא מתעד מישהו שהוא מכיר ואנו מאד מקפידים בנושא זה. כמו כן, ישנם כלים טכנולוגיים שונים שפיתחנו ואשר יתריעו לנו מראש אם מישהו מנסה לתעד את אותו האדם יותר מפעם אחת. עם זאת, עמדתנו היא שבעבירות חמורות זה לא רלבנטי. קרי: אם מישהו עקף באופן מסוכן בקו הפרדה רצוף אנו נשתמש בתיעוד.

האם ניתן להשתמש באפליקציה כהולך רגל?
בשלב זה אנו לא נעשה כל שימוש בסרטונים שתועדו על ידי הולך רגל. הסיבה לכך היא בעיקר הרצון שלנו למנוע קונפליקט בין המתנדב שלנו לבעל הרכב שתועד, שכן כאשר מתעדים מתוך רכב קשה לזהות כי מדובר ברכב ובו "שומר דרך" מתעד, ואילו כאשר האפליקציה תופעל על ידי הולך רגל קל לזהות זאת ועשוי להיווצר קונפליקט שאנו רוצים למנוע.


שאלות אודות אבטחת מידע ומשפט

מה כוללת אבטחת המידע במיזם?
המערכת תוכננה על ידי מומחית אבטחת מידע מהטכניון וכן עברה אישורים של פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל. יש בה מספר מנגנוני הגנה טכנולוגיים וכן מנגנונים משפטיים שמגנים עליה.

אם אני מתנדב במיזם, האם אצטרך לבוא ולהעיד בבית המשפט?
הניסיון מראה כי במשך מעל לשנה וחצי ובטיפול באלפי דיווחים – זה לא קרה. מחקרים בתחום מוכיחים כי אנשים נוטים לערער פחות על דו"חות המלווים בתיעוד חזותי של העבירה. מסקנה זו נכונה כאשר ישנו תיעוד בתמונות סטילס, ונכונהן ביתר שאת כאשר מדובר בסרטון דיגיטלי מאובטח. בנוסף, מהתייעצות עם שופטי תעבורה בדימוס ועם גורמים משפטיים נוספים עולה, כי מטבעו של ההליך בבית משפט לתעבורה בתי משפט יאותו לזימון המתנדב רק במקרים נדירים. יש לזכור, כי ככל שמדובר בזימון בנושאי אבטחת המידע ממילא מי שיזומן הם נציגי המיזם ו/או העמותה, ולא המתנדב. לכן, ההנחה, המוכחת עד כה, היא שזימון לעדות יקרה לעיתים רחוקות בלבד. עם זאת, האפשרות קיימת, ולכן אנו מוודאים כי המתנדבים במיזם מודעים ומסכימים לכך מראש.

האם המיזם הזה לא הופך אותנו ל"מדינת משטרה"?
ממש לא. ראשית, יש לזכור, כי מדובר בעבירות המבוצעות במרחב הציבורי. בנוסף, בשונה ממצלמות אחרות המתעדות את המתרחש במרחב הציבורי (דוגמת מצלמות אבטחה), במיזם זה נשמרות במערכת רק הדקות המעטות בהן מתועדת עבירת התנועה.

מה קורה במצב שבו מתנדב של המיזם ביצע עבירה בעצמו?
לא יהיו הנחות. למתנדבים אסור לבצע עבירה. הבהרה למתנדבים בעניין זה מופיעה באופן רשמי בהנחיות הפעולה שלנו, טרם הצטרפותם למיזם.

המיזם מצוין, אבל אתם מוסיפים עומס על בתי משפט שלא מתמודדים עם העומס כיום.
ראשית, המיזם מתקיים בידיעת הנהלת בתי המשפט. ההנחה (אשר בשלב זה גם מוצאת ביטויה בפועל) היא שבמרבית המקרים מבצע העבירה יבחר שלא לנהל בפועל את ההליך המשפטי, לאחר שייחשף לתיעוד הדיגיטלי האיכותי והברור של העבירה שביצע. גם באותם מקרים בהם ינוהל הליך משפטי מלא ההנחה היא שהתיעוד יקל על ההליך ויזרז אותו.


הצטרפות למיזם

איך המתנדבים נבחרים?
על מתנדבי המיזם לעמוד בקריטריונים שנקבעו מראש, דוגמת דגם מכשיר רלבנטי, מיקום בארץ, שעות נסיעה, היעדר הרשעות תעבורתיות בעבירות חמורות וכד'. הם עוברים בקרה לפני ההצטרפות, וגם אחריה – בהתאם לדיווחיהם.

כיצד מצטרפים למיזם?
תודה רבה על נכונותך להצטרף למיזם.
רצ"ב קישור להרשמה למיזם: http://bit.ly/shomrey
אנו נשלב בהדרגה את המתנדבים שפנו, בהתאם למיקום גאוגרפי, שעות נסועה על הכביש, עבר תעבורתי נקי וקריטריונים נוספים.

היכן נמצאת האפליקציה?
אפליקציית "שומרי הדרך" נמצאת בחנויות האפליקציות: Google play ו-App Store.
לתשומת ליבכם: לאחר התקנת האפליקציה והזנת פרטים מזהים, האפליקציה תחכה לאישור ממרכז הבקרה של המיזם על מנת להתחיל לדווח.
תודה על סבלנותכם!

אני אופנוען, האם באפשרותי להצטרף?
בשלב זה לא. אנו בוחנים את השימוש באופנועים במיזם ונעדכן באופן מסודר במידה ונחליט לשלב גם אופנוענים.


שאלות טכניות

איך זה בעצם עובד?
טרם תחילת הנסיעה על הנהג לשים את הטלפון הנייד בתושבת המאפשרת זווית ראייה ברורה לכביש (בין אם בחיבור על החלון עצמו או על לוח המחוונים בזווית בה הטלפון מסוגל לצלם את הכביש ללא הפרעה לנהג) ולהפעיל את היישומון. מאותו שלב, הנסיעה מצולמת, ורק במידה ועבירה מדווחת – סרטון עולה ונשמר בשרתי המיזם. במצב שבו לא דווחה עבירה בנסיעה הסרטון יימחק כעבור מספר דקות. על מנת לקבל הסבר מפורט יותר מומלץ לצפות בסרטון הבא: https://www.youtube.com/watch?v=c7bv_cCIijU

איך אני יודע מה סטטוס העבירות שתיעדתי?
מתקבל על כך עדכון אישי באמצעות היישומון (אפליקציה).

יש לי מצלמת רכב קבועה, האם אפשר להשתמש בה?
בדיווחים שמצולמים באמצעות מצלמת דרך, היבט אבטחת המידע חלש יותר. אנו לא מטפלים בשלב זה בצילומים של עבירות שלא תועדו דרך יישומון "שומרי הדרך". אך אנו חושבים על לשלב מצלמות אלו בעתיד, כאשר זה יקרה – נשמח לעדכן. עם זאת, כמובן שאין מניעה להגיש תלונת אזרח "רגילה" ישירות למשטרת ישראל, על בסיס תיעוד ממצלמת רכב.

הסרטון אינו עולה ליישומון, הסטטוס של הדיווח מראה כי "ממתין לעיבוד סרטון"
נראה כי העלאה לא הושלמה בזמן (תוך שעתיים). חשוב שתהיה קליטת אינטרנט בזמן העלאת הדיווחים, וכדאי להשאיר את היישומון פתוח, אפילו ברקע, עד סיום העלאת הסרטונים לשרת, כדי שפעולת ההעלאה לא תופסק באמצע. אחרת לא ניתן לשחזר את הסרטון מטעמי אבטחה. כרגע לא ניתן לעשות דבר עם דיווחים אלו משום שהם כבר נחשבים פג תוקף.
בעדכון הבא תהיה אפשרות למחוק דיווחים מהיישומון.

האם אפשר לקיים שיחת טלפון תוך כדי תיעוד?
אפשר להתחיל בשיחה לפני תחילת הנסיעה ולאחר מכן להפעיל את היישום, כך שיפעל בזמן שהשיחה מתקיימת ברקע. הצילום אינו ממשיך בעת קבלת שיחה לאחר ההפעלה, אולם לאחר קבלת השיחה ניתן להחזיר שוב את מסך הצילום (כל עוד עושים זאת כאשר הרכב אינו בתנועה) ולהמשיך בתיעוד במקביל לשיחה.

האם אפשר לעשות שימוש ביישומון WAZE תוך כדי תיעוד?
כן. אפשר בהחלט לפתוח את WAZE (או דומיו) ברקע במערכת הפעלה אנדרואיד, ובמקביל לפתוח את יישומון שומרי הדרך. תוכלו לבצע תיעוד ובמקביל לשמוע את ההוראות הקוליות של יישומוני הניווט.
לוחצים לחיצה ארוכה על הכפתור שמראה את היישומונים האחרונים בשימוש במכשיר, כאשר "WAZE"/גוגל מאפ ברקע, ואז בוחרים את שומרי הדרך. באייפון ניתן להאזין להנחיות WAZE ברקע, כאשר יישומון שומרי הדרך מופיע על הצג.

היישומון לא נתמך במכשיר שלי, מה עושים?
היישומון במהלך השלבים המוקדמים שלו תוכנן לתמוך במכשירי הדגל בלבד. לכן איננו תומך במכשירי ג'יני ובמכשירים ישנים או חלשים. אנו עובדים על הוספת מכשירים חדשים בכל עת, ונעדכן בקרוב על רשימת המכשירים הנתמכים המעודכנת.

האם יש מצגת שבה ניתן לקבל הדרכה על היישומון?
קישור למצגת הדרכה: https://www.emaze.com/@AQROZCOL/shomre

יש לי תקלה/שאלה אחרת לגבי היישומון, מה לעשות?
בכל בעיה ניתן לפנות לכתובת הדוא"ל: achifa@rsa.org.il